prasa, internet / in the press, web 1988r.:

sierpień 1988r.

artykuł w miesięczniku Magazyn Muzyczny (354)

autor - Henryk Palczewski

Autor: Henryk Palczewski, MM 8(354)/1988, str 30 GNIEWNI REPORTAŻ


Jeżeli odrzuciłeś wszystkie znane ci kryteria i kanony, to może kiedyś, gdzieś sie spotkamy...
Andrzej Karpiński


Zespół powstał w listopadzie 1982 r, kiedy to w poznańskim klubie Wawrzynek odbył się I koncert.
Przygotowania do niego trwały b. krotko. Grupę zalożył perkusista i wokalista Andrzej Karpiński.
Do wspolpracy zaprosił basistę Piotra Łakomego, z którym przedtem grał w zespołach Sten i Soc,
oraz Marzenę Kaczmarek obsługujacą miniaturowe klawisze. Po kilku miesiącach prób i nielicznych
koncertach, w marcu 1983 r nastapiły zmiany w składzie grupy - Marzenę zastapił Jacek Hałas, który
grał na fortepianie i trąbce. W tym skladzie 4 czerwca 83 Reportaż wystapił na Festiwalu Zespołów
Nowofalowych w klubie Od Nowa w Toruniu. Był to zaledwie 6 koncert zespołu, a zarazem pierwszy
z wyraźnie opracowaną, własną formułą występu, która poźniej była modyfikowana wraz z rozwojem muzyki. 
W tym okresie Reportaż grał muzykę w formie kilkuminutowych utworów rockowych o niebanalnych
tematach, mocno uwypuklonych napięciach emocjonalnych i ekspresyjnej kolorystyce. Każdy koncert był starannie przygotowywany i stanowił jednorazowe wydarzenie artystyczne, zarówno pod względem muzyki, jak i inscenizacji. Specjalna scenografia miała na celu zaakcentowanie atmosfery koncertu, a ukazujące się obrazy ilustrowaly poszczególne kompozycje. Namalowane przez czlonków zespołu, stanowiły specyficzny komentarz do utworów. W miare upływu czasu kompozycje Reportażu przybieraly coraz bardziej rozbudowane formy. Pojawily sie elementy impresjonistyczne i ilustracyjne. Zespół wykorzystywał inne gatunki, jak jazz, muzyka klasyczna, muzyka konkretna, ludowa, elementy kiczu. Zastosowane były one jako symbole, przewrotnie zaadaptowane nabierały innego wymiaru percepcyjnego. Reportaż koncentrował bardzo rzadko i tylko na samodzielnych koncertach. Odstępstwem byly 2 koncerty (24-25 wrzesnia 1984) z amerykańskim duetem awangardy rockowej Skeleton Crew. 29 kwietnia 1985 r zaszła gruntowna zmiana składu i idąca za nią zmiana instrumentarium. Od zespolu odszedł Jacek Hałas, a jego miejsce zajęlo 3 muzykow. Dwóch z eksperymentalnej grupy Happening, studenci Akademi Muzycznej z Poznania: Paweł Paluch (fagot, flety, wibrafon, zabawki) i Arnold Dąbrowski (fortepian, syntezator, śpiew), oraz wiolonczelista Krzysztof Pajfer. Ten ostatni nie grał jednak długo. 17 paźdz. 85 r na koncercie ‘’W oczekiwaniu na to samo’’ w klubie NURT w Poznaniu, Reportaż wystapił jako kwartet i w takim składzie gra dzisiaj. Koncepcja muzyki nie zmienila się. Jest to rozbudowany rock, zmierzający w stronę awangardy. Rozszerzone instrumentarium zezwalalo na bogate aranżacje o rozleglej kolorystyce. Istotną zmianą formy bylo wprowadzenie zespołowych improwizacji. Podczas koncertów nastapiło spotkanie intelektualnego, świadomego przygotowania koncepcji z jej żywiołową, ekspresyjną formą. Aranżowane utwory stały sie punktami spinajacymi kolektywne improwizacje, a zarazem
tematami wyjściowymi. Muzyka nabrala charakteru totalnego rocka. Wymaga ona od słuchacza maksymalnego skupienia podczas calego koncertu. Wystrój sceny zmieniono i odtąd tuż nad głowami muzykow zwisa jedynie mała lampka, podczas gdy cała scena tonie w mroku. Elementem plastycznym sa ruchy postaci muzyków podczas gry. Są jakby materialnym urzeczywistnieniem dźwięków. Prezentując taką wlaśnie formę koncertów zespół wystapił na festiwalach Marchewka (kwiecień 87) oraz Kontrola 87 (styczeń 87).

Henryk Palczewski.

17 września 1988r.

program 3 PR, audycja "nowości płytowe"

 

 

13 sierpnia 1988r.

program 3 PR, audycja "nowości Tonpressu"

autor - Piotr Majewski

fragment audycji 01 (2728KB)

 

 

25 marca 1988r.

Radio Merkury - Poznań, reklama koncertu...

 

 

25 stycznia 1988r.

program 3 PR, audycja "Rock po polsku"

autor - Maciej Chmiel i Grzegorz Brzozowicz

fragment audycji 01 (2028KB)

fragment audycji 01 (3979KB)

wrzesień 1988r.

artykuł w miesięczniku muzycznym Non Stop

autor - Filip Łobodziński

artykuł - recenzja Filipa Łobodzińskiego o koncertach grupy Reportaż w Warszawie

 

NON STOP 09(192)/1988, wrzesien 1988
autor: FILIP LOBODZINSKI
W życiu każdego prawdziwego meżczyzny przychodzi chwila, gdy odczuwa dziwną, acz silną
potrzebę odpoczynku od rzetelnych, prostych rockowych wzruszeń, poddania sie muzyce innej,
określanej mglistym slowem ‘’pogranicze’’. Ogarnięty taką potrzebą znalazłem się w Rivierze,
by powierzyc swoje zmysły poznańskiemu Reportażowi. Z tym sześć lat juz istniejącym zespołem
zetknąłem sie po raz pierwszy ponad pół roku temu podczas przeglądu KONTROLA 86, również
w Rivierze. Później był zapewne niezbyt mile wspominany przez poznaniakow występ na
MARCHEWCE. Przez wiele następnych miesięcy musiałem sie kontentować nagraną podczas
KONTROLI kasetą katowaną regularnie. Zżyłem się bardzo z tą muzyką. Ukułem sobie nawet termin
‘’awangardowy kabaret rockowy’’, który wydawał mi się dosyć adekwatny. Kabaret? Jestem przeciwny takiemu twierdzeniu. My się uważamy za zespół rockowy -- jesteśmy zdania, że współczesny rock powinien tak wyglądać, to znaczy _miedzy innymi_ tak. Nie nasza wina, że praktycznie nikt poza nami nie gra w ten sposób. Program ‘’W oczekiwaniu na to samo’’, grany przez Reportaż w zeszłym roku i złożony z wielu utworów powiązanych wspólną dramaturgią, tworzylo 4 muzykow. Obecnie zespoł gra w składzie uszczuplonym o basistę -- Arek Dąbrowski (fortepian, syntezator, odgłosy paszczą), Paweł Paluch (fagot, ksylofon, szeleszczący celofan, podręczne ‘’instrumenty’’ muzyczne -- np podłoga, stojak itp -- i odgłosy paszczą) i Andrzej Karpiński (świat perkusji, odgłosy paszczą, monologi, teksty). Teraz muzyka sie zmieniła, więc skład też uległ zmianie ... Muzykę robimy w tej chwili wspólnie -- różnie się zdarza, jednego dnia jeden z nas dominuje, drugiego drugi. Ale aranżacją głównie zajmuje się Arek -- ma świetny zmysł syntezy. W wypełnionej w jednej piatej sali Riviery Reportaż zaprezentował nowy program, na który składa się jeden, okolo 45-minutowy utwór ‘’W górę rzeki!’’. Na scenie oświetlonej lampką zawieszoną jak kaganek muzycy z Poznania spokojnie, choć z dużym nerwem, układają tkaninę dźwięków, gdzie osnowę zapewnia Arek, wątek ciągnie Andrzej, a Paweł wplata hafty i ornamenty. Przed oczami i uszami widzów rozgrywa sie akcja komiksu muzycznego, opisującego podróż nieco neurotycznego bohatera po pełnym tajemnic kraju. Ma ona samodzielny wyraz, pełen faktur, nietypowych figur rytmicznych i dramatycznych zwrotów, przywołujacych na myśl, poza współczesną awangardą rockową, także dokonania Bartoka i Strawińskiego. Zresztą nic dziwnego, skoro Arek i Paweł na codzień grają w filharmonii.Ulubiony rejon muzyki? Bardzo elastyczny. Ale możemy wymienić tu przede wszystkim grupy skupione wokół firmy Recommended Records. Poza tym Henry Cow, Zamla Mannas Manna, New From Babel... Wszystkie grupy, w których działają panowie Fred Frith i Chris Cutler. Mamy 2 sposoby pracy nad materiałem -- albo wykorzystujemy pomysły, które wychodzą w czasie improwizacji, albo opracowujemy muzykę od początku. Ten program, na przykład, to efekt naszego myślenia obrazkami. Jestem człowiekiem - mówi mi Andrzej Karpiński - który bardzo precyzyjnie myśli o wszystkim, od wtyczki jack po tekst. Do mnie należą też sprawy techniczne, oprawa plastyczna sceny, reklama... Nie ma mowy o pełnej demokracji w zespole, ale niesprawiedliwością byłoby twierdzić, że jestem absolutnym lideram. Jest to elastyczne. Naszym prawem i celem jest grać muzykę skuteczną, a skutek ma polegać na zainteresowaniu, zaangażowaniu słuchacza. Dalszą konsekwencją mogą być jego przeżycia, związane za stopniem rozwoju jego wyobraźni. Irytacja też jest jedną z form takiego przeżycia. Tonpress ma zamiar wypuścić ich pierwszą płytę, w przygotowaniu jest następna dla Klubu Płytowego Razem. Słyszałem też o możliwości wydania ich muzyki na Zachodzie, ofertą taką interesowal sie sam Chris Culter, goszczący w zeszlym roku na MARCHEWCE z zespołem Davida Thomasa. Nasza muzyka jest odbierana całkowicie autentycznie, bez żadnych wpływów -- nie określają nas mianem ‘’zdeformowany bumerang’’, który stosują do wielu innych polskich wykonawców. Nazwę Reportaż rozumiemy dosłownie, ale i bardzo szeroko -- nie jako formę publicystyki, raczej jako działanie socjologiczne. Taki Reportaż socjologiczny - refleksja nad tym, co widzimy, czym żyjemy. Klaskaniem mając obrzękłe prawice wracałem do domu ze świadomoscią człowieka, który obejrzal dobry film.  Bowiem muzyka Reportażu jest jak muzyka filmowa, która już nie potrzebując obrazu sama stała się filmem. 

 

Filip Łobodziński

 

 

listopad 1988r.

wzmianka w miesięczniku Magazyn Muzyczny 11(357)88

autor - nieznany

 

 

 

listopad 1988r.

Informator A.R.S. 2 nr03 (Awangarda Rock Serwis 2)

autor - Henryk Palczewski

 

Tonpress - jest już gotowa okładka pierwszego LP zespołu Reportaż. Wykonana została w CSRS i niestety pod względem kolorystyki jest drobny mankament ale nie tak duży aby ją całkiem lub w większej części odrzucić. Dnia 11.11.br. nacięta została płyta i teraz pozostało oczekiwanie. Jestem współproducentem tej płyty, brałem także udział w “brzmieniu”, więc nie powinienem zbyt dużo o tej muzyce mówić ale wydaje mi się, a nawet jestem pewny, że jest to jeden z najlepszych
LP wydanych w PRL. I chociaż muzyka jest nieaktualna w stosunku do tego co teraz robi zespół (data nagrania luty 1987) to jednak dla słuchacza i dla czasu ma ona nadal wymiar teraźniejszy. Jest też tą formą bez której nie byłoby możliwe “Up The River”. Ale najwięcej emocji budzi we mnie oczekiwanie na recenzje w naszej tzw. fachowej prasie muzycznej.

 

- 1988 marzec - Expres Poznański (Kamila Placko-Wozińska)
- 1988 marzec - Poza Nurtem - Poznań nr2(3) (publikacja tekstów Reportażu)
(R.Chomicz)
- 1988 kwiecień - Gazeta Poznańska
( ? )
- 1988 maj - Razem
(Sławomir Gołaszewski)
- 1988 maj - (gazetka)
(Henryk Palczewski)
- 1988 lipiec
- Wayside Catalogue - USA
- 1988 październik/listopad - W.I.K. Magazyn Kulturalny Warszawy  (Jerzy Bojanowicz)
- 1988 grudzień - Non Stop ( ? )

 

 

 


To jest oficjalna strona Andrzeja Karpińskiego działającego pod nazwą Reportaż. Wykorzystywanie, bez zgody autora, zamieszczonych tutaj, chronionych prawnie tekstów, ilustracji, zdjęć i dźwięków będzie przestępstwem! All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, stored in a terieval system or transmitted in any form, or by any means, electronic, photocopying or otherwise, without the prior written permission of the Publishers; Karpiński - Reportaz. C`est un site officiel d`André Karpiński existant sous le nom du Reportaż.Ulilisation,sans autorisation de l`auteur,des textes,illustrations,photos,sons,est illégale. Das ist die offizielle Internetseite von Andrzej Karpiński und Reportaż – Gruppe. Die Verbreitung von den hier veröffentlichten rechtlich geschützten Bildern, Graphiken, Illustrationen, Photos, Texten oder Klängen ohne Genehmigung des Autors ist untersagt. karpina@reportaz.com

 

 

 

 

 

CURRENT EVENTS:

 

 

 

 

 

 DISTRIBUTIONS

AND LABELS:

 

 

BEZSENSORY CD
2006
Karpiński / Oleszak
Cuneiform Records Recommended Records ARS2
Serpent


 MUZYKA DO TAŃCA CD
2003
Karpiński
 
Cuneiform Records Serpent

Multikulti
Recommended Records
 
ARS2 


  

GULASZ Z SERC CD
2003
Karpiński
  

 Cuneiform Records Recommended Records ARS2
 
Serpent
  Multikulti

  

UP THE RIVER vinyl LP
1989
Dąbrowski / Karpiński / Paluch

 Recommended Records

  

WYBÓR vinyl LP
1987
Dąbrowski / Karpiński /
Łakomy / Paluch
Tonpress 
ARS2

 

  

RE RECORDS QUARTERLY
Vol.1 No.2  vinyl LP
1988
 Hałas / Karpiński / Łakomy

Recommended Records

 

 

 

 

 

 

 DISTRIBUTIONS

AND LABELS:

 

 

BEZSENSORY CD
2006
Karpiński / Oleszak
Cuneiform Records Recommended Records ARS2
Serpent


 MUZYKA DO TAŃCA CD
2003
Karpiński
 
Cuneiform Records Serpent

Multikulti
Recommended Records
 
ARS2 


  

GULASZ Z SERC CD
2003
Karpiński
  

 Cuneiform Records Recommended Records ARS2
 
Serpent
  Multikulti

  

UP THE RIVER vinyl LP
1989
Dąbrowski / Karpiński / Paluch

 Recommended Records

  

WYBÓR vinyl LP
1987
Dąbrowski / Karpiński /
Łakomy / Paluch
Tonpress 
ARS2

 

  

RE RECORDS QUARTERLY
Vol.1 No.2  vinyl LP
1988
 Hałas / Karpiński / Łakomy

Recommended Records

 

 

 

 

 

 

 DISTRIBUTIONS

AND LABELS:

 

 

BEZSENSORY CD
2006
Karpiński / Oleszak
Cuneiform Records Recommended Records ARS2
Serpent


 MUZYKA DO TAŃCA CD
2003
Karpiński
 
Cuneiform Records Serpent

Multikulti
Recommended Records
 
ARS2 


  

GULASZ Z SERC CD
2003
Karpiński
  

 Cuneiform Records Recommended Records ARS2
 
Serpent
  Multikulti

  

UP THE RIVER vinyl LP
1989
Dąbrowski / Karpiński / Paluch

 Recommended Records

  

WYBÓR vinyl LP
1987
Dąbrowski / Karpiński /
Łakomy / Paluch
Tonpress 
ARS2

 

  

RE RECORDS QUARTERLY
Vol.1 No.2  vinyl LP
1988
 Hałas / Karpiński / Łakomy

Recommended Records