2002

media / medias





12.2002

recenzja A.R.S. 2 Piła, autor - Henryk Palczewski

 

 

23/24.11.2002

krótka recenzja z premiery pt "Gra I. Czas" w choreografii Iwony Pasińskiej

w ramach Atelier Polskiego Teatru Tańca z Poznania

Gazeta Wyborcza Poznań

autor - Ewa Obrębowska-Piasecka

 

Gazeta Wyborcza Poznań 23/24 listopada 2002r.

 

 

20.10.2002

wywiad na stronie grupy dyskusyjnej

3-cie ucho "rock & jazzavant - garde" - Kraków

autor - Zygmunt Gruntkowski

 

W dn. 12-13 pazdziernika 2002 roku przeprowadziłem króciutki wywiad z  Andrzejem Karpińskim specjalnie z myślą o fanach Reportażu z naszego klubu.

 

Zygmunt Gruntkowski: Jak przedstawia się skład nowego Reportażu?

Andrzej Karpiński: Nigdy nie dzieliłem Reportażu na stary czy nowy. Grupę założyłem w 1982 r. a więc jak na 20-letni pomysł określenie "stary" pasowałoby bardziej. Obecnie w składzie grupy Reportaż znajduje się dwóch Andrzejów Karpińskich o skrajnych temperamentach. Słowem jest to duet przeciwieństw z jedną twarzą.

ZG: Co skłoniło was do reaktywowania Reportazu?

AK: W trakcie gdy zespół nie działał nie przestawałem pisać tekstów, elementu tak charakterystycznego dla muzyki Reportażu. Te zapiski, "reportaze" z biegiem czasu tak celnie ilustrowały moje poglądy, że musiałem się w końcu z kimś tym podzielić, a lubię tekst jako sposób wyrażania siebie. Na dodatek znalazłem się w niezwykle sprzyjającej  sytuacji życiowej, umożliwiającej tę nieracjonalną działalność. Reportaż zawiesił swoją aktywność w 1991 r. Trwało to 9 lat i dopiero w 1999r. zaproponowałem dwóm muzykom z ostatniego składu ponowne granie. Niestety, to spotkanie po latach nie zaowocowało gotowością koncertową. Ciągle na drodze stał brak czasu itp. W 2002 r. zmienił   się więc skład grupy na opisany powyżej.

ZG: Od tamtego czasu minęło trochę lat. Czym różni się legendarny  Reportaż od współczesnego?

AK: Dla mnie nie różnił się wcale, zawsze był czymś intymnym, osobistym. Ilość energii zgromadzona przez te 20 lat czyni go dziś bardziej czytelnym, dojrzałym ale uczciwość artystyczna, autentyczność będą tutaj stałymi. Zmieniają się rzeczy zewnętrzne; instrumenty, sprzęt, którego w tamtych czasach nie było. Można powiedzieć, że dzisiejszy Reportaż realizuje pełniej dawne marzenia.

ZG: Czy mógłbyś zdradzić jakieś szczegóły dotyczące koncertów pt. "Gulasz z serc"?

AK: Właśnie trwają poszukiwania "ambitnych" miejsc w Polsce, gdzie przychodzą ludzie otwarci na eksperyment muzyczny, na sztukę. Mówi się o koncercie w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, o Poznańskiej Wiośnie Muzycznej. Lubię takie miejsca jak "Mózg" w Bydgoszczy, czy "Kisielice" w Poznaniu. "Gulasz z serc" to około godzinny koncert słowno-muzyczny z odrobiną teatru. Jedna kompozycja z fragmentami improwizowanymi i z fragmentami tekstowymi. Wszystko odbywa się przy świetle jednej żarówki 25W i wykonywane jest na instrumentach perkusyjnych z wykorzystaniem elektroniki. Całość ustawiona jest na powierzchni 3 x 3m. Dość mocne nagłośnienie.

ZG: Kiedy może ukazać się nowa płyta?

AK: Nie chciałbym robić tego byle jak i byle gdzie. Mam na myśli wydanie i dystrybucję, bo materiał "Gulasz z serc" jest już właśnie zrealizowany i czeka sobie na twardym dysku na dogodny moment. Prawdę powiedziawszy to mój najsłabszy punkt. Nie wiem jak się do tego zabrać. Wczoraj przekazałem kopię materiału Chrisowi Cutlerowi, który przebywał krótko w Poznaniu w związku ze swoim koncertem. Re Records wydała dwie płyty Reportażu 15 lat temu i wynik był wyłącznie prestiżowy, bo nikt w Polsce nie mógł kupić tych płyt (do dziś są w  katalogach Re Records). Dlatego Reportaż znany jest u nas z jednej tylko płyty wydanej przez Tonpress. Mnie teraz bardziej interesuje wydanie płyty w kraju i możliwość jej dystrybucji po każdym koncercie.

ZG: Jakich wspolczesnych artystów cenisz i lubisz?

AK: Wielu, na przykład Teatr światła Leszka Mądzika. Jednak najbardziej cenię współczesną, nieskomercjalizowaną publiczność-odbiorców sztuki. Oni są największymi artystami. Twórca bez odbiorcy jest nikim szczególnym, nie może wykonać najważniejszego, a więc podzielenia się sobą z innymi. Współcześni artyści-odbiorcy są atakowani wieloma atrakcyjnymi bodźcami ze świata "niesztuki". Musza przebić się przez szum informacyjny, i całe mnóstwo sztuczek intelektualnych aby dotrzeć tam, gdzie intuicyjnie zmierzają. Cenię współczesnych odbiorców za talent do selekcji i za duże wymagania.

ZG: W imieniu swoim oraz uczestników klubu dyskusyjnego "rock&jazzavant-garde" dziękuję za odpowiedzi i reflekcje.

 



28.03.2002

Gość listy dyskusyjnej

3-cie ucho "rock & jazzavant - garde" - Kraków

 

 

From:  "Krzysztof Ojczyk" <Krzysztof.Ojczyk@p...> Date:  Thu Mar 28, 2002  4:23 pm
Subject:  Reportaz

Przy okazji - skoro juz zabralem glos. Polecam wszystkim sztandarowy polski zespol avant* lat 80-tych, czyli Reportaz. Nagrali jednego analoga i kilka kaset (niestety nic z tego nie zostalo wydane na CD, ale winyl jest do zdobycia w komisach). Grali nie gorzej niz King Crimson, czy Present. ;-) Nawet nie wiecie jak ja bardzo chcialbym uslyszec cos tego formatu z polskim rodowodem !!!Jak na razie, ze znanej mi rodzimej tworczosci wysoko sobie cenie jedynie pierwsza Scianke, a ze staroci Korowod i Marionetki. Od kilkunastu lat staram sie czytac o muzyce wszystko co mi wpadnie w rece, a nie natknalem sie na nazwe Reportaz (a na pewno nie w kontekscie awangardy). Czy oni byli (nadal sa) na 'czarnej liscie' u cenzury?




22.02.2002
znaleziony w sieci sygnał o poszukiwaniu nagrań Reportażu





10.02.2002
znaleziony w sieci opis zeszytu / dodatku

do płyty Recommended Records z roku 1984

autor - Trond Bremnes (home.online.no/~movidar/articles/rerq.html)

 

Rē Records Quarterly

Rē Records Quarterly er navnet på et nytt periodikum for alternativ musikk. Utgiver er Rē Records, en label som hører til under paraplyen Recommended Records. Recommended Records er en av de viktigste formidlere av alternativ musikk. De er autonome og internasjonale, et pustehull for kunstnere med musikk og idéer hinsides den kommersielle plateindustriens forestillingsevne, Glødende røde nervebaner i en verden av grå gelé. En av ildsjelene bak Recommended Records er Chris Cutler, kjent perkusjonist fra bl.a. Henry Cow og Art Bears. Chris Cutler er også mastermind bak Rē Records Quarterly (RRQ).Hver utgave av RRQ består av en LP-plate og et blad. Hensikten er å formidle «progressiv» musikk som ellers ville hatt store vansker med å komme fram, presentere nye eller ukjente artister, bringe nyheter av interesse og være et forum for idéer og diskusjoner. Med «progressiv» musikk menes ikke den svulstige, intetsigende «symforocken», som mange av ukjente årsaker assosierer med begrepet, men den virkelige nyskapende og eksperimenterende musikken som bygger på elementer fra moderne jazz og rock, elektronisk musikk, etnisk musikk, såkalt «seriøs» musikk, etc. I motsetning til den moderne musikkens tørre, stive intellektualisme, er den «progressive» musikken ofte preget av spontanitet og improvisasjon, og framføres av geniale dilettanter, lite hemmet av teoretisk formalisme. Vinyldelen består utelukkende av originalt materiale med kjente og ukjente artister. Det kan være stykker laget spesielt for anledningen, ekstrakter fra konserter, spesielle prosjekter og annet materiale av interesse. Mange av de deltagende musikerne hører med i Recommended-klanen, men det er også mange andre artister fra hele verden, spesielt fra Øst-Europa hvor det finnes isolerte band med mange kommunikasjonsproblemer. Cellulosedelen har stoff om musikk, fortrinnsvis skrevet av musikere, intervjuer og anti-intervjuer, bakgrunnsinformasjon, utvikling av og forhold for progressiv musikk i forskjellige land, samt en del mer kuriøse artikler. Dessuten nyheter og orienteringer om nye utgivelser og turnéer. Hittil har RRQ kommet ut med 3 utgaver. En rask gjennomgang følger:

Volum 1 nr. 1

Plata består av 13 spor, som spenner vidt både stilmessig og geografisk — svakheten ved plata blir derfor det noe usammenhengende preget. De tre beste sporene er de tre lengste. Høydepunktet er med engelskmannen Steve Moore; en bombastisk komposisjon med den pretensiøse tittelen «The threshold of liberty». Steve Moore bruker studio som et metainstrument, noe han også har skrevet om i det medfølgende bladet. Den tsjekkiske gruppa Mikolăs Chadima bidrar med låta «A walk around the brewery». Tatt opp live. Interessante er også Kalahari Surfers fra Syd-Afrika, som selvsagt en bannlyst i hjemlandet. De har forøvrig nettopp utgitt en LP, «Living in the heart of the beast», på Recommended Records. Ellers inneholder plata kortere låter fra Lars Hollmer (kjent fra Zamla Mammas Manna og Von Zamla), Chris Cutler og Lindsay Cooper, den amerikanske gruppa 5 uu's, Joseph Racaille (som en gang utgjorde den legendariske duoen ZNR sammen med Hector Zazou), den italienske gitaristen Stefan Delu og den engelske gruppa The lowest note (med den høyfrekvente vokalisten Catherine Jauniaux). Felles for alle disse er et typisk «Rock in Opposition»-sound, men dessverre temmelig lite spennende. Faren med små, alternative miljøer er innavl, de samme musikerne og idéene går igjen i forskjellige konstellasjoner. På de senere utgavene av RRQ er heldigvis disse tendensene borte. Utover det rent musikalske på plata leser den engelske poeten Adrian Mitchell opp tre av sine dikt. Han er forøvrig en gjennomgangsfigur på alle RRQ-platene. Av det skrevne stoffet kan nevnes en artikkel av Chris Cutler om Phil Ochs og Elvis Presley. Den eksentriske popstjernen Peter Blegvad skriver om sitt legendariske (etter min mening overvurderte) album Kew:Rhone som han ga ut i 1977 sammen med John Greaves. Dessuten har han et intervju med seg selv, siden ingen andre var kompetente til å intervjue ham. Den kjente patafysiker og kommunist Robert Wyatt har sin egen spalte som selvsagt heter «Thoughts of wheelchairman Robert Wyatt».

Volum 1 nr. 2

Plata til nr. 2 består av bidrag fra bare 5 artister/grupper og virker derfor mer enhetlig enn nr. 1. Hele den ene siden er dekket av «Duck and cover», en nesten halvtimelang låt av Berliner Ensemble: Opptaket på plata er fra Øst-Berlin i februar 1984. Den andre siden innledes med kanadieren John Oswald. Øst-tyske Conrad Bauer bidrar med en improvisasjon for solotrombone, «Märzfeber». Reportaz fra Polen ledes av batteristen Andrzej Karpinski. Tre korte låter, som delvis kan minne om en krysning av tidlig Holy Toy og the Residents. I den skrevne delen har Peter Blegvad en interessant artikkel om numinøse objekter, som er gjenstander som transcenderer det rent funksjonelle eller dekorative ved å ha en spesiell utstråling eller ladning. Tsjekkeren Josef Vlček har en artig artikkel om britisk musikkpresse sett fra den andre siden av jernteppet. Ellers i den skrevne delen er det en omfattende artikkel om musikk og sensur i Syd-Afrika, stoff om russiske poptekster og del 2 i serien om studio som instrument, skrevet av Chris Cutler.

Volum 1 nr. 3

Plata innledes med en låt av Peder Blegvad et al. Bedre låter det av Biota — som er en fraksjon av The Mnemonists. Lyder fra mange kilder er komprimert til et konglomerat med sin egen innebygde kausalitet. Robert Wyatt bidrar med en kort låt opprinnelig, laget, men ubrukt, til Animals-filmen «Pigs». Roger Turner spiller improvisert perkusjonsmusikk. Hovedverket på plata dekker nesten hele baksida. Gruppa kaller seg Cassix og består av Chris Cutler, Alfred Harth og Heiner Goebbels fra Cassiber, og Franco Fabbri, Umberto Fiori og Pino Martini fra Stormy Six. To og to av disse musikerne har samarbeidet om til sammen 7 duetter. Resultatet er meget delikat og behagelig — samtidig som det er preget av kompleksitet og eksperimentering. Plata avsluttes med den meksikanske gruppa Nazca. I den skriftlige delen er bl.a. stoff om ungarsk alternativ musikk samt en øyenvitneskildring av en av Kontroll Csoports sjeldne happeninger. En artikkel om vestlige musikkvideoer sett fra Tsjekko. Et medlem, av Biota viderefører serien om studio som metainstrument. Flere sovjetiske pop-tekster, tegneserier, cut-up-fotos, etc, etc. Alle disse tre utgivelsene er selvsagt obligatoriske for alle som følger med i alternativ/eksperimentell musikk. I framtiden burde også norske artister være representert. Alle opplyste platebutikker burde føre disse platene. Prøv hos Utopia, Jaap eller Trubadur. Eller de kan bestilles direkte fra Rē Records, for £ 6.50 pr. stk. Raska på, opplaget er begrenset. Man kan abonnere på de 4 neste utgavene for £ 24,-. Rē Records, 583 Wandsworth Road, London SW 8, England.

Trond Bremnes

Sort Kanal, 12.9.2003/ 15.4.200615.4.2006 13.10.2004 

movidar@[DELETETHIS]online.no

 



07.01.2002

płyta Reportazu w Recommended Records w USA




To jest oficjalna strona Andrzeja Karpińskiego działającego pod nazwą Reportaż. Wykorzystywanie, bez zgody autora, zamieszczonych tutaj, chronionych prawnie tekstów, ilustracji, zdjęć i dźwięków będzie przestępstwem! All rights reserved. No part of this publication may be reproduced, stored in a terieval system or transmitted in any form, or by any means, electronic, photocopying or otherwise, without the prior written permission of the Publishers; Karpiński - Reportaz. C`est un site officiel d`André Karpiński existant sous le nom du Reportaż.Ulilisation,sans autorisation de l`auteur,des textes,illustrations,photos,sons,est illégale. Das ist die offizielle Internetseite von Andrzej Karpiński und Reportaż – Gruppe. Die Verbreitung von den hier veröffentlichten rechtlich geschützten Bildern, Graphiken, Illustrationen, Photos, Texten oder Klängen ohne Genehmigung des Autors ist untersagt. karpina@reportaz.com

 

 

 

 

 

CURRENT EVENTS:

 

 

 

 

 

 DISTRIBUTIONS

AND LABELS:

 

 

BEZSENSORY CD
2006
Karpiński / Oleszak
Cuneiform Records Recommended Records ARS2
Serpent


 MUZYKA DO TAŃCA CD
2003
Karpiński
 
Cuneiform Records Serpent

Multikulti
Recommended Records
 
ARS2 


  

GULASZ Z SERC CD
2003
Karpiński
  

 Cuneiform Records Recommended Records ARS2
 
Serpent
  Multikulti

  

UP THE RIVER vinyl LP
1989
Dąbrowski / Karpiński / Paluch

 Recommended Records

  

WYBÓR vinyl LP
1987
Dąbrowski / Karpiński /
Łakomy / Paluch
Tonpress 
ARS2

 

  

RE RECORDS QUARTERLY
Vol.1 No.2  vinyl LP
1988
 Hałas / Karpiński / Łakomy

Recommended Records

 

 

 

 

 

 

 DISTRIBUTIONS

AND LABELS:

 

 

BEZSENSORY CD
2006
Karpiński / Oleszak
Cuneiform Records Recommended Records ARS2
Serpent


 MUZYKA DO TAŃCA CD
2003
Karpiński
 
Cuneiform Records Serpent

Multikulti
Recommended Records
 
ARS2 


  

GULASZ Z SERC CD
2003
Karpiński
  

 Cuneiform Records Recommended Records ARS2
 
Serpent
  Multikulti

  

UP THE RIVER vinyl LP
1989
Dąbrowski / Karpiński / Paluch

 Recommended Records

  

WYBÓR vinyl LP
1987
Dąbrowski / Karpiński /
Łakomy / Paluch
Tonpress 
ARS2

 

  

RE RECORDS QUARTERLY
Vol.1 No.2  vinyl LP
1988
 Hałas / Karpiński / Łakomy

Recommended Records

 

 

 

 

 

 

 DISTRIBUTIONS

AND LABELS:

 

 

BEZSENSORY CD
2006
Karpiński / Oleszak
Cuneiform Records Recommended Records ARS2
Serpent


 MUZYKA DO TAŃCA CD
2003
Karpiński
 
Cuneiform Records Serpent

Multikulti
Recommended Records
 
ARS2 


  

GULASZ Z SERC CD
2003
Karpiński
  

 Cuneiform Records Recommended Records ARS2
 
Serpent
  Multikulti

  

UP THE RIVER vinyl LP
1989
Dąbrowski / Karpiński / Paluch

 Recommended Records

  

WYBÓR vinyl LP
1987
Dąbrowski / Karpiński /
Łakomy / Paluch
Tonpress 
ARS2

 

  

RE RECORDS QUARTERLY
Vol.1 No.2  vinyl LP
1988
 Hałas / Karpiński / Łakomy

Recommended Records